Чому питання розвитку мережі зарядних станцій для електромобілів є надзвичайно актуальним?
Існує не так багато сфер чистої енергії у світі, які є настільки динамічними, як ринок електромобілів. Продажі електромобілів (EV) у 2021 році подвоїлися порівняно з попереднім роком і досягли нового рекорду у 6,6 млн. У 2012 році в усьому світі було продано лише 120 тис. електромобілів. У 2021 році щотижня було продано більше, ніж за весь 2012 рік. Таким чином, загальна кількість електромобілів на світових дорогах досягла приблизно 16,5 млн., що втричі більше, ніж у 2018 році. Глобальні продажі електромобілів різко зросли у 2022 році: у І кварталі було продано 2 млн., що на 75% більше, ніж за той самий період 2021 року (Global EV Outlook 2022).
У І півріччі 2022 р. майже усі країни світу стикнулись із значним зростанням пального. Деякі країни, які володіють великими запасами сировини, такі як Саудівська Аравія, Кувейт, Катар, не зіштовхнулись із проблемою зростання вартості пального, а уряди таких країн, як Колумбія, Еквадор та Казахстан, встановили верхню межу вартості пального. Проте інші країни зіштовхнулись із значним зростанням цін, і найбільше зростання зафіксоване у Туреччині (+100,4%), Україна (+63,3%), Молдова (+53,0%), Угорщина (+47,1%), Австрія (+45,7%) (за даними Globalpetrolprices).
Вторгнення Росії, найбільшого експортера нафти та газу на світові ринки, в Україну, та відповідні санкції, що послідували за цим, призвели до значного цін на газ і нафту. Наслідки війни в Україні доповнюють наслідки пандемії Covid-19, що спричинили періодичні зупинки та перебої в ланцюзі поставок (nytimes.com). Все це обумовлює значне зростання попиту на електромобілі в усьому світі (рисунок 1).
Рисунок 1 – Динаміка кількості електромобілів у світі, од. (iea.org)
BEV — електромобілі на акумуляторах
PHEV — гібридні електромобілі, що підключаються до електромережі
Рівень впровадження та інтерес до електромобілів (електричних транспортних засобів) зростає серед споживачів у всьому світі. Збільшення інвестицій у акумуляторні системи та великі ставки на екологічно чисті технології стимулюють інтерес автовиробників до електромобілів. Крім того, уряди країн розробляють політику для збільшення рівня впровадження електромобілів. Однак, якщо ми спрогнозуємо очікувані темпи зростання виробництва та продажів електромобілів з відповідними одиницями електроенергії та середнім часом роботи транспортних засобів, помітимо, що значні інвестиції в зарядні станції електромобілів є важливими. Таку зарядну інфраструктуру можна побудувати вдома, в офісах і в громадських місцях.
Тенденції розвитку зарядних станцій для електромобілів у світі
Важливим рушійним фактором зростання ринку електромобілів є потенційний ринок надання послуг зарядки для операторів парку електромобілів. Це допомагає зменшити витрати на управління та закупівлю послуг заряджання. Однак однією з головних проблем для оператора зарядної станції є скорочення часу заряджання автомобіля (Globenewswire). Доступність громадських зарядних пристроїв для електромобілів відіграє важливу роль у купівлі електромобілів у всьому світі. Громадська зарядка та доступ до швидкої зарядки вважаються ключовими критеріями при покупці електромобіля. Їх збільшення це сприятиме зростанню доходів у сегменті громадських зарядок (Marketsandmarkets).
У міру того як ринки електромобілів розширяються, доступ до громадської зарядки також потрібно буде розширити. Сьогодні більшість електромобілів заряджаються вдома та на робочих місцях. Споживачі дедалі більше чекатимуть від електромобілів тих самих послуг, простоти та автономності, що й від звичайних автомобілів.
Загальнодоступні зарядні станції в усьому світі наблизилися до 1,8 млн. точок зарядки у 2021 році, з яких третину становили швидкі зарядні пристрої. У 2021 році було встановлено майже 500 тис. зарядних пристроїв, що більше, ніж загальна кількість громадських зарядних пристроїв, доступних у 2017 році. Кількість загальнодоступних зарядних пристроїв зросла на 37% у 2021 році, що нижче темпу зростання у 2020 році (45%). Середній річний темп зростання становив майже 50% між 2015 і 2019 роками. У 2021 році кількість громадських станцій швидкої зарядки зросла трохи більше, аніж у 2020 році (48% порівняно з 43%), а повільної зарядки – на 33% порівняно з 46% попереднього року.
Як і в попередні роки, Китай залишається світовим лідером за кількістю загальнодоступних зарядних станцій. На нього припадає близько 85% зарядних станцій швидкого типу у світі та 55% - повільного типу. Це відображає продемонстроване на рисунку 1 лідерство Китаю в секторі електромобілів.
Рисунок 2 – Кількість загальнодоступних зарядних станцій для електромобілів за типами у 2021 р. (ТОП-13 країн світу) (Statista)
У 2021 році кількість встановлених повільних зарядних пристроїв у Китаї зросла на 35% до приблизно 680 тис. загальнодоступних одиниць, що більш ніж у 4 рази перевищує кількість повільних зарядних пристроїв, доступних у 2018 році. Однак у період пандемії зростання було набагато повільнішим, ніж у попередні роки. Між 2015 і 2020 роками середньорічний темп зростання становив понад 60%.
Європа посідає 2 місце з понад 300 тис. повільних зарядних пристроїв у 2021 році, що на 30% більше, ніж у минулому році. Нідерланди лідирують у Європі з понад 80 тис. повільних зарядних пристроїв, за ними йде Франція із 50 тис. зарядних пристроїв, 40 тис. функціонує у Німеччині, 30 тис. - у Великобританії, 20 тис. - в Італії та трохи більше (по 12 тис.) - у Норвегії та Швеції. Кількість повільних зарядних пристроїв у Сполучених Штатах зросла на 12% до 92 тис. у 2021 році, що є найповільнішим зростанням серед основних ринків. У Кореї кількість зросла майже на 70% до понад 90 тис.
Далі наведемо графіки динаміки кількості загальнодоступних зарядних пристроїв для електромобілів (рисунок 3).
Рисунок 3 – Динаміка кількості загальнодоступних зарядних станцій у світі за географічною ознакою, тис. (IEA)
При цьому кількість швидких та повільних зарядних пристроїв за країнами світу зображена на рисунку 4.
Загальнодоступні швидкі зарядні пристрої полегшують здійснення водіями тривалих подорожей. У міру збільшення їх кількості та розширення мереж зарядок вони дозволять здійснювати триваліші поїздки, заохочуватимуть споживачів, які не мають доступу до приватної зарядки, купувати електромобіль, а також усунуть побоювання водіїв щодо запасу зарядки як перешкоду для придбання електромобіля. Кількість станцій швидкої зарядки для електромобілів зростає в Китаї швидше, аніж повільної зарядки, - зростання склало більш ніж 50% та зросло до 470 тис. у 2021 році, що більше, ніж зростання на 44% у 2020 році, але повільніше, ніж 93% у 2019 році.
Рисунок 4 – Динаміка кількості загальнодоступних зарядних станцій у світі за видами та географічною ознакою, тис. (IEA)
У Китаї понад 40% загальнодоступних зарядних пристроїв є швидкими, що значно перевищує інші великі ринки електромобілів. Причинами швидкого впровадження громадських зарядних пристроїв у Китаї є державні субсидії та активний розвиток інфраструктури за допомогою комунальних служб. Завдяки регулятивному контролю над цінами на електроенергію, попит на громадські зарядні пристрої, а також зростаюча електрифікація таксі, автопарків спільного використання та логістики підвищили прибутковість компаній із зарядки електромобілів на 67% в період 2016-2019 рр.
На відміну від 2020 року, коли швидкі зарядні пристрої в Європі значно перевищували повільні, у 2021 році кількість установок була приблизно такою ж. Кількість громадських швидких зарядних пристроїв у Європі зросла на понад 30% до майже 50 тис. одиниць. Цей показник включає 9,2 тис. громадських швидких зарядних пристроїв у Німеччині, 7,7 тис. - у Великобританії, 6,7 тис. - у Норвегії, 4,5 тис. - у Франції, по 2,6 тис. - в Іспанії та Нідерландах. У Сполучених Штатах налічується близько 22 тис.швидких зарядних пристроїв, з яких майже 60% - це зарядні пристрої Tesla. Корея має 15 тис. швидких зарядних пристроїв, що на 50% більше, ніж у 2020 році (IEA).
Також одним з показників розвитку ринку зарядних станцій для електромобілів є показник кількості електромобілів на 1 загальнодоступний зарядний пристрій (рисунок 5).
Рисунок 5 – Кількість електромобілів на 1 загальнодоступний зарядний пристрій у світі (IEA)
Кількість електромобілів, що припадає на 1 загальнодоступний зарядний пристрій, значно відрізняється залежно від країни (рисунок 6).
Рисунок 6 - Кількість електромобілів на 1 загальнодоступний зарядний пристрій у країнах світу (IEA)
Також варто зазначити, що попит на електромобілі та послуги зарядки залежить від вартості 1 години заряджання. Так, капітальні витрати на зарядний пристрій складаються із самого зарядного обладнання та будь-яких необхідних модернізацій місцевої електромережі, землі, будівельних робіт тощо. Існує деяка економія за рахунок масштабу, але вона досягає піку, коли станція досягає 4-6 зарядних пристроїв, при цьому капітальні витрати на зарядний пристрій повільно знижуються зі збільшенням загального розміру та потужності станції. Хоча зарядні пристрої 2 рівня (з потужністю лише 5 кВт) є відносно менш дорогими для їх придбання та встановлення, вони насправді дорожчі в експлуатації, ніж зарядні пристрої 3 і 4 рівнів.
В останні роки програми лояльності стали важливим конкурентним важелем на ринку газу та дизельного палива. Сегмент лояльності в заряджанні електромобілів може не розвиватися такою ж мірою, оскільки загальні витрати домогосподарства на заряджання поза домом будуть досить скромними, становлячи лише 10-20% їх загального споживання. Для транспортного засобу, який проїжджає в середньому 10 тис. миль на рік, зарядка поза домом, ймовірно, становитиме приблизно 300 дол. США на рік у порівнянні з принаймні 1500 доларів США, витраченими на заправці сьогодні. Тим не менш, ми можемо спостерігати появу пакетів та інших пропозицій, у яких постачальники послуг і роздрібні торговці пропонують програми лояльності для власників електромобілів.
Споживач, який піклується про якість, швидше за все, віддаватиме пріоритет перевіреним брендам електромобілів, які вони сприймають як високоякісні, так само, як деякі водії довіряють певним маркам бензину. Диференціація самих зарядних пристроїв для електромобілів (тобто електронів) може бути складною, тому постачальники можуть прагнути диференціювати та навіть брендувати джерело своєї енергії. Наприклад, постачальники можуть рекламувати зелену енергію з відновлюваних джерел, таких як сонячна, вітрова або геотермальна, крім того, компанії, що займаються зарядкою, можуть маркувати джерела живлення (Electric vehicles and the charging infrastructure: a new mindset?).
Ціни за заряджання на комерційних зарядних пристроях часто не можна прямо порівняти, оскільки існують різні системи ціноутворення. Зазвичай це певна комбінація витрат на кВт-год, одиницю часу та час повної зарядки. Другим фактором, який слід враховувати, є тип зарядного пристрою, який підтримує електроавтомобіль. Не всі зарядні пристрої для електромобілів однакові. Насправді існує три різних рівня ціноутворення:
Вважаємо, що на ринку зарядних пристроїв для електромобілів споживачі, яким бракує часу, ймовірно, будуть цінувати свій час достатньо високо, щоб платити за швидкість, і шукатимуть зручні місця з найшвидшим часом заряджання.
Перспективи розвитку світового ринку зарядних станцій для електромобілів
За прогнозами експертів, світовий ринок зарядних станцій для електромобілів до 2028 року перевищить 115 млрд. дол. США, а середній темп зростання становитиме 35% (Globenewswire). Важливими факторами, що впливають на зростання ринку зарядних пристроїв для електромобілів, є урядові постанови щодо обмеження забруднення навколишнього середовища, збільшення проникнення електромобілів на ринок і зростання урядових ініціатив щодо розвитку інфраструктури зарядки електромобілів. Крім того, обмежена кількість станцій для зарядки електромобілів, відсутність стандартизації зарядки електромобілів, зростання попиту на розкішні та оснащені додатковими функціями транспортні засоби, а також бездротова зарядка для електромобілів значно впливають на ринок. Очікується, що кожен із цих факторів матиме певний вплив на ринок зарядних пристроїв для електромобілів.
Крім того, різні уряди в усьому світі розгорнули кілька стратегій, щоб задовольнити екологічні умови. Наприклад, Electric Vehicle Initiative (EVI), багатофірмовий урядовий політичний форум, створений у 2009 році під керівництвом міністрів чистої енергії (CEM), допоміг ключовим гравцям прискорити розгортання електромобілів у всьому світі (згідно з IEA.org). Крім того, протягом останнього кварталу 2018 року уряд Китаю оголосив про свій мандат на новий енергетичний автомобіль (NEV), який передбачає заборону автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння (ICS) у довгостроковій перспективі. Уряд Індії також створює дочірні компанії для просування продажів і використання електромобілів. Очікується, що всі ці фактори сприятимуть зростанню ринку зарядних пристроїв для електромобілів (Alliedmarketresearch).
Європейський Генеральний план інфраструктури зарядки електромобілів містить фактичний аналіз інфраструктури та інвестицій, необхідних для досягнення цілей ЄС щодо скорочення викидів CO2. Це також сприяє усвідомленню факторів, які можуть уповільнити розгортання інфраструктури, і пропонує втручання для прискорення її розбудови. Синхронізуючи заряджання електромобілів, розширення мережі та потреби у відновлюваних джерелах енергії з цільовими показниками викидів CO2, продажами електромобілів і автопарком, Генеральний план зарядки забезпечує цілісну перспективу для всіх країн ЄС і типів транспортних засобів (автомобілів, мікроавтобусів, вантажівок і автобусів).
Ключові висновки Європейського Генерального плану інфраструктури зарядки електромобілів наступні:
Наостанок зазначимо, що у наступне десятиліття кількість електромобілів (EV) на дорогах значно зросте, і ми вважаємо, що основна частина зарядки цих транспортних засобів відбуватиметься вдома. Але легкодоступна зарядка далеко від дому (або робочого місця) також буде ключовою для підтримки зростання ринку електромобілів. Такі заряджання «на ходу» мають бути такими ж простими та зручними, як заправка двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ) сьогодні.